Presentació
Cada any, a finals d'estiu, la Secció de Ciència i Tècnica de l'Institut Menorquí d'Estudis (IME) <http://www.ime.cat/> i la Societat Catalana de Física <http://scfis.iec.cat> (SCF) de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) organitzen les Trobades Científiques de la Mediterrània. L'objectiu principal és proveir un marc per al bescanvi d'experiència i coneixements sobre un tema actual de recerca dins de l'àmbit de la Física. A més de constituir un fòrum científic, les Trobades també pretenen contribuir a facilitar la relació i la comunicació entre els científics i tècnics de l'entorn més proper i d'aquests amb científics d'un context més ampli.
Enguany, la SCF-IEC, l'IME, l'Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICC-UB) i l'Institut d'Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) co-organitzen les XXV Trobades Científiques de la Mediterrània, sota el títol "Gaia: la Galàxia en un petabyte".
Gaia és una missió de l'Agència Espacial Europea (ESA) que té com objectiu obtenir posicions, moviments i distàncies precises per a més de mil milions d'estrelles per gran part de les quals proporcionarà també una caracterització física. Gaia és un projecte d'àmbit europeu, en un camp, l'astrometria des de l'espai, en el que Europa és i vol seguir essent líder indiscutible.
Un dels aspectes més difícils de Gaia, que serà a l'espai des de finals de 2011 fins el 2017, és el tractament de les observacions per produir dades científiques; per abordar-lo, més de 300 científics de tota Europa s'han aplegat al Gaia Data Processing and Analysis Consortium (DPAC), i si han posat a l'abast medis de càlcul tan potents com el superordinador Mare Nostrum.
Tot aquest esforç tècnic i humà té com a finalitat última l'explotació científica de la missió. La primera missió astromètrica (Hipparcos, ESA, 1989-1997) va observar 120000 estrelles amb precisió de milisegons d'arc. Gaia arribarà, per a mil milions d'estrelles, a uns microsegons d'arc. El fet que Hipparcos hagi donat lloc a gairebé 2000 publicacions, és una mostra de l'impacte que pot tenir Gaia on, per primera vegada, s'obté un cens significatiu de la nostra Galàxia.
La Trobada de la Mediterrània d'enguany neix amb la voluntat de establir i reafirmar les relacions entre astrònoms que tenen camps de treball en els que les dades que Gaia aportarà són fonamentals pel seu desenvolupament futur. L'estudi de l’evolució dinàmica, química i de formació estel·lar de la Via Làctia i el grup local, la física estel·lar i l’estudi dels cossos menors del Sistema Solar a la nostra Galàxia, el grup local i la física estel·lar són objectius clars. D'altre banda, a dos anys del llançament, és clar que convé començar a preparar detalladament l'explotació i crear xarxes de col·laboració per abordar els grans objectius de Gaia amb les millors condicions. Cal també tenir present que les dades de Gaia, complementen les que els grans surveys des de terra i els grans instruments ens proporcionaran.
Els objectius concrets d’aquesta Trobada són:
- Transmetre a la comunitat astronòmica espanyola la experiència dels grups involucrats en la preparació de la missió Gaia.
- Identificar interessos comuns en les línies d'investigació presents i futures.
- Crear grups de treball i xarxes per a preparar la immensa tasca de l' explotació científica de Gaia.
- Analitzar les sinèrgies amb els surveys presents i futurs des de terra i l’espai.