El 8è Fòrum de l’IEEC reuneix els seus membres al Museu de la Ciència CosmoCaixa en una jornada marcada pel 30è aniversari de l’institut
• La trobada anual va reunir el personal investigador de les quatre unitats de recerca que conformen l’IEEC, així com personal tècnic i de gestió
• L’objectiu principal d’aquesta cita, que enguany celebra la seva vuitena edició, és enfortir la cohesió de la comunitat científica i tècnica de l’IEEC i posar en relleu les capacitats de les seves diferents unitats
• La jornada va oferir una panoràmica de les principals missions científiques i projectes en què participa el centre, així com una taula rodona destacada amb motiu de les tres dècades de l’Institut
L’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) va reunir el passat 9 de juny els seus membres en la seva trobada anual, enguany celebrada a la Sala Àgora del Museu de la Ciència CosmoCaixa de Barcelona.
El 8è Fòrum de l’IEEC va aplegar gairebé 170 assistents, en una jornada amb el focus posat en el 30è aniversari de l’Institut.
Creat l’any 1996, l’IEEC arriba a les tres dècades d’existència en ple procés de creixement i consolidat com un centre de referència en la recerca i la innovació en ciències i tecnologies espacials i l’impuls del seu ecosistema.
La jornada va començar amb una sessió de benvinguda i presentació general a càrrec del director de l’IEEC, Xavier Luri, que s’estrenava al capdavant de la trobada anual de la institució. Seguidament, va tenir lloc un dels moments més destacats del matí, amb la taula rodona “Trenta anys de l’IEEC”.
Moderada pel mateix Xavier Luri, la sessió va comptar amb la participació dels anteriors directors de l’IEEC, Ignasi Ribas (2017 – 2025) i Cesca Figueras (directora executiva durant el mandat de Jordi Torra; 2016 – 2017), així com dels actuals directors de les seves unitats de recerca: Domènec Espriu, director de l’Institut de Ciències del Cosmos de la Universitat de Barcelona (ICCUB); Gonzalo Seco, director del Centre d’Estudis i Recerca Espacials de la Universitat Autònoma de Barcelona (CERES, UAB); Juan Ramos, director del grup de Ciències i Tecnologies de l’Espai de la Universitat Politècnica de Catalunya – BarcelonaTech (CTE, UPC) i Serni Ribó, subdirector tècnic de l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC). La xerrada va servir per repassar els orígens, analitzar l’estat actual i els principals assoliments, i també plantejar els reptes de futur del centre.
Aquest primer bloc va cloure posant el focus en les noves infraestructures i línies estratègiques de futur. D’una banda, Kike Herrero, director de l’Observatori del Montsec (OdM), va parlar sobre les infraestructures de l’observatori. Tot seguit, Dani Sors, cap de l’Oficina de Serveis i Promoció Industrial de l’APEC (Àrea de Promoció del Sector Espacial de Catalunya) a l’IEEC, va exposar les línies principals de treball de l’Estratègia Catalunya Espai 2030, impulsada per la Generalitat de Catalunya i que compta amb la col·laboració de l’IEEC, així com la candidatura Barcelona IAC 2029, la proposta per acollir l’International Astronautical Congress l’any 2029.
El segon bloc de la jornada va començar amb la xerrada convidada a càrrec de José Ángel Ávila Rodríguez, cap de l’Oficina de Programes Futurs de l’Agència Espacial Europea (ESA), que va parlar sobre els reptes tecnològics i les línies de desenvolupament de la propera generació de programes de navegació per satèl·lit de l’agència. Seguidament va començar una panoràmica de les principals missions científiques i projectes destacats duts a terme per investigadors i investigadores de l’IEEC, que va continuar durant la sessió de la tarda.
Es van presentar projectes com la missió PhotSat; el demostrador en òrbita ILIADA; l’estat actual de la missió de l’ESA ARRAKIHS; o el paper del programa ESA Phi-Lab Spain per apropar la recerca al mercat, entre d’altres.
L’última sessió abans del ja tradicional quiz dinàmic (concurs de preguntes diverses sobre les àrees de treball de l’IEEC i altres temes d’actualitat del sector espacial) va ser una xerrada per explicar tots els detalls sobre l’esdeveniment astronòmic de l’any: l’eclipsi solar total que tindrà lloc el pròxim 12 d’agost, la franja de totalitat del qual cobrirà una bona part del sud de Catalunya.
Continuant amb la dinàmica d’edicions anteriors, el fòrum va oferir iniciatives especialment adreçades al personal investigador més jove, així com a estudiants de doctorat, com l’oportunitat de realitzar una sèrie de xerrades llampec (elevator pitches), així com de participar en un concurs de pòsters, per explicar la recerca o els projectes en què treballen. Enguany, el premi al millor pòster va ser per al projecte “The PhotSat Mission”, guardó que va recollir Ignasi Esteva, gestor de projecte de la missió.
Un cop més, l’IEEC vol agrair la participació de totes les persones assistents i membres de l’institut en una jornada que permet, any rere any, retrobar-se i intercanviar coneixements, reflexions i moments memorables en comunitat.
Gràcies a tots i fins al proper Fòrum!
Sobre l'IEEC
L’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) promou i coordina la recerca i el desenvolupament tecnològic espacial a Catalunya en benefici de la societat. L’IEEC fomenta les col·laboracions tant a nivell local com mundial, i és un eficient agent de transferència de coneixement, innovació i tecnologia. Com a resultat de més de 25 anys de recerca d’alta qualitat, duta a terme en col·laboració amb les principals organitzacions internacionals, l’IEEC es troba entre els millors centres d’investigació internacionals centrats en àrees com: l’astrofísica, la cosmologia, les ciències planetàries i l’observació de la Terra. La divisió d’enginyeria de l’IEEC desenvolupa instrumentació per a projectes terrestres i espacials, i té una àmplia experiència treballant amb organitzacions privades i públiques del sector aeroespacial així com altres sectors d’innovació.
L’IEEC és una fundació del sector públic sense ànim de lucre, fundada el febrer de 1996. Està regit per un Patronat compost per la Generalitat de Catalunya, la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). L’IEEC és també un centre CERCA (Centres de Recerca de Catalunya).