CSIC | IEEC

El telescopi Roman es llançarà el 2027 per descobrir la naturalesa de l’energia fosca

Sep 18, 2023

• La missió, en què participa l’investigador de l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC) i l’IEEC Lluís Galbany, té com a objectiu aprofundir la història d’expansió de l’univers i posar a prova possibles explicacions a l’acceleració
  • El telescopi espacial Roman mesurarà la llum de mil milions de galàxies al llarg de la missió

Llegenda: Visualització del telescopi espacial Nancy Grace Roman.
Crèdits: GSFC/SVS.

El telescopi espacial Nancy Grace Roman de la NASA (o telescopi Roman), el llançament del qual està previst el 2027, és un observatori dissenyat per resoldre qüestions essencials sobre l’energia fosca, exoplanetes i astrofísica infraroja. Un grup de recerca centrat en supernoves, en què participa Lluís Galbany, investigador de l’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) a l’Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC), ha rebut 11 milions de dòlars de finançament per desenvolupar les eines necessàries que permetin utilitzar com a sondes cosmològiques les milers de supernoves que Roman descobrirà per tal de revelar la veritable naturalesa de l’energia fosca que impregna l’univers.

El telescopi Roman té un mirall primari de 2,4 metres de diàmetre, la mateixa mida que el del telescopi Espacial Hubble. Però, a diferència de Hubble, que només pot observar una petita regió del cel, el camp de visió de Roman és 200 vegades més gran que el de l’instrument infraroig de Hubble, aconseguint captar una regió més gran del cel amb menys temps d’observació. El seu instrument principal, el Wide Field Instrument, és una càmera que mesurarà la llum de mil milions de galàxies durant el transcurs de la missió.

Amb aquesta eina, un dels objectius clau de la missió és determinar la història d’expansió de l’univers i posar a prova possibles explicacions a la seva aparent acceleració, com l’energia fosca o les modificacions de la teoria de la relativitat general.

A l’ICE-CSIC, el grup de recerca de supernoves s’encarregarà de desenvolupar la part dels processos automatitzats responsable d’efectuar l’anàlisi i la reconstrucció lineal de la galàxia amfitriona de la supernova, i la infraestructura per avaluar el tipus de supernova i caracteritzar-ne les característiques espectroscòpiques a partir dels espectres de prisma del telescopi Roman. «Tot l’equip que forma part de la col·laboració, i en particular el nostre grup de supernoves de l’ICE-CSIC, estem molt entusiasmats amb aquest nou desafiament. Podrem observar les supernoves de tipus Ia més llunyanes mai vistes, que van explotar tot just 2000 milions d’anys després del Big Bang», afirma Galbany.

Aquests mesuraments ultraprecisos no són suficients per si mateixos. Per descobrir què signifiquen, l’equip haurà de fer models de com variarien aquestes mesures en diferents escenaris cosmològics, per la qual cosa també produiran catàlegs de models de supernoves que es podrien observar en altres condicions.

Enllaços

Contactes

Oficina de Comunicació de l’IEEC

Barcelona, Espanya
Correu electrònic: comunicacio@ieec.cat

Autor Principal a l’IEEC

Barcelona, Espanya

Lluís Galbany

Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC)
Institut de Ciències de l’Espai (ICE-CSIC)
Correu electrònic: lgalbany@ieec.cat

Sobre l'IEEC

L’Institut d’Estudis Espacials de Catalunya (IEEC) promou i coordina la recerca i el desenvolupament tecnològic espacial a Catalunya en benefici de la societat. L’IEEC fomenta les col·laboracions tant a nivell local com mundial, i és un eficient agent de transferència de coneixement, innovació i tecnologia. Com a resultat de més de 25 anys de recerca d’alta qualitat, duta a terme en col·laboració amb les principals organitzacions internacionals, l’IEEC es troba entre els millors centres d’investigació internacionals centrats en àrees com: l’astrofísica, la cosmologia, les ciències planetàries i l’observació de la Terra. La divisió d’enginyeria de l’IEEC desenvolupa instrumentació per a projectes terrestres i espacials, i té una àmplia experiència treballant amb organitzacions privades i públiques del sector aeroespacial així com altres sectors d’innovació.

L’IEEC és una fundació del sector públic sense ànim de lucre, fundada el febrer de 1996. Està regit per un Patronat compost per la Generalitat de Catalunya, la Universitat de Barcelona (UB), la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB), la Universitat Politècnica de Catalunya · BarcelonaTech (UPC), i el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC). L’IEEC és també un centre CERCA (Centres de Recerca de Catalunya).